Begrijpt u iets niet?

In de begrippen index kunt u meer uitleg vinden over bepaalde begrippen die u op deze website tegenkomt.

Begrippen index

Patiëntenorganisaties

Overige patiëntenorganisaties

Wat is immunotherapie?

Immunotherapie of immuno-oncologie (IO) is een behandeloptie die zich niet direct richt op de kankercellen, maar juist op het immuunsysteem. Immunotherapie versterkt of activeert het immuunsysteem zodat het de tumor weer beter kan aanvallen.

Onderdrukken van kanker

Het immuunsysteem (afweersysteem) is de eerste bescherming van ons lichaam tegen virussen en bacteriën. Door een natuurlijke afweerreactie van het lichaam kunnen deze virussen en bacteriën onschadelijk worden gemaakt. Het immuunsysteem speelt ook een belangrijke rol bij het onderdrukken van kanker. Sommige kankercellen kunnen signalen versturen die de werking van het immuunsysteem verstoren. Door deze signalen te onderdrukken, kan het immuunsysteem weer actief worden.

Uitleg over immunotherapie

Wat is Immunotherapie?

Waarin verschilt immunotherapie van andere therapieën?

Behandelingen tegen kanker zijn in bijna alle gevallen direct gericht op tumoren. Immunotherapie werkt anders. Het richt zich niet op de tumor, maar op het versterken van het immuunsysteem. Immunotherapie zorgt ervoor dat het immuunsysteem zelf weer in staat is om kankercellen te herkennen en aan te vallen.

Immunotherapie

Immunotherapie is een behandeling waarbij medicijnen worden gebruikt die de natuurlijke afweerreactie van het lichaam tegen kankercellen stimuleren.

werking immunotherapie

Chemotherapie

Chemotherapie is een behandeling van kanker met medicijnen die kankercellen doden of de celdeling remmen. Deze medicijnen worden ook wel cytostatica genoemd.

werking chemotherapie

Doelgerichte therapie

Doelgerichte therapie is een behandeling waarbij medicijnen de celdeling van kankercellen remmen, of kankercellen doden. Doelgerichte therapie wordt ook wel 'targeted therapy' genoemd.

werking doelgerichte therapie

Bestraling

Bestraling is een behandeling waarbij straling wordt gebruikt om kankercellen te vernietigen. Een ander woord voor bestraling is radiotherapie.

werking radiotherapie

Onderzoek naar nieuwe immunotherapieën

Immuno-oncologie deskundigen bij Bristol-Myers Squibb zijn betrokken bij een continu streven naar het ontdekken, ontwikkelen en ontwerpen van de volgende generatie immunotherapieën.1

Meer informatie over immunotherapie bij kanker

Referenties

1. Pardoll D, Drake C. Immunotherapy earns its spot in the ranks of cancer therapy. J Exp Med. 2012;209(2):201-209.